Elérkezett az ideje az utolsó posztnak, ahol leírom, hogy a tél alatt még miket cseréltem ki, illetve újítottam fel a motoron.
Azért ez az utolsó, mert elköltöztem, és sajnos meg kell válnom a szeretett mocimtól. A leg szomorúbb az az, hogy akkor adom el, amikor már végre összeállt a gép, és minden hibát kijavítottam rajta.
Az utolsó, januári bejegyzést ott hagytam abba, hogy sok kis apróságot kicseréltem, és lefestettem a mocit. A festés előtt azonban történt még sok minden. A terv az volt, hogy mivel télen nem nagyon lehet robogóval járni,(főleg azokkal a gumikkal, amik nekem a mocin vannak) kiveszem a blokkot a mociból, és kicserélem a szimmeringeket, és rendbeteszem a hajtómű olajszintellenőrző csavarját. Ez nem teljesen úgy alakult, ahogy terveztem, mert egy a barátnőmtől való hazaút során a moci elkezdett dadogni, csökkent a fordulatszám, és végül le is állt. Már nem voltam messze az otthonomtól, így hazatoltam. Megnéztem a gyertyát, mert többszöri indítózásra és rúgásra sem történt semmi, csak a karbi túlfolyóján ömlött a benzin. Na, akkor moci szétbombáz, karbi levesz.
Ekkor csodálkoztam egy nagyot. A néhány hónapos tömítés kb. 1,5centit megnyúlt az úszóháznál, és elkopott a gumitömítés a tűszelepen. Átnézve a karbifelújítókészletből kicserélt alkatrészeket, azt láttam, hogy minden gumi alkatrészt elkezdett oldani a benzin.
Hát a jó édes kínai ku............!!!!!
Hogy lehet egy benzinnel érintkező alkatrészt olyan anyagból legyártani, ami nem benzinálló?
Erről jut eszembe, hogy egy munkatársam vett 2007-ben egy új robogót. Magyar tervezésű, Kínában gyártott, Yamaha által licencelt blokkal. Néhány hét használat után napi rendszerességgel dugult el a karbija, és egy benzinszűrő utólagos beszerelése, és a BENZINCSÖVEK CSERÉJE kellett ahhoz, hogy ne kelljen állandóan karbit pucolnia. Itt is az volt a probléma, hogy a mocskos kínaiak olyan csövet használtak benzincsőnek, ami nem benzinálló.
Vettem egy új karbifelújító készletet, de most egy másik, nem kinai gyártótól, és annak az alkatrészeivel raktam össze a mocit. Ez alól csak a tűszelep a kivétel, mert abból a gyári-eredetit raktam vissza.
Balra a gyári tűszelep, középen a néhány hónapos kínai, jobbra az új kínai utángyártott.
Mikor a karbit rendberaktam, a moci újra hiba nélkül üzemelt a tél alatt is. Közben elkezdtem összeszedni a még szükséges alkatrészeket, és mikor a szabadidőm engedte, kivettem a blokkot a vázból. Elvittem egy benzinkútra, ahol magasnyomásó mosóval megszabadítottam a kosz nagy részétől.
Itt már látható, hogy nem tökéletes a blokk tömítettsége, ezért szét kellett húzni a blokkot a szimmering cseréhez.
Itt még nem tökéletesen tiszta, de már hozzá lehet nyúlni a blokkhoz úgy, hogy ne legyek tiszta kosz.
Szépen, sorban elkezdtem leszedni az alkatrészeket.
Lesz itt még mit takarítani.
Itt látni, hogy gyárilag a szívocsonk és a membrán között is volt tömítőpaszta, de valaki a szétszedés után ezt nem pótolta.
Szerencsére a papírtömítés sértetlen.
Innen minden jónak tűnik.
Széthúzva a blokkot, a csapágyak nem túl szakszerű cseréjét állapítottam meg.
A dugattyú tökéletes állapotban van.
Szép az új hengerfej is. Az elszíneződés és a korom mentesség tökéletes működésre utal.
A henger szorulásnyomoktól mentes. Úgy látszik, jól csináltam a bejáratást.
Az olajszivattyún sem látok sérülést.
A tengelye is ép.
A főtengely is sérülésmantes, jó állapotnak örvend.
Miután kivettem a főtengelyt, történt egy kis baleset. Sajnos valahogy sikerült lelöknöm az asztalról, és az egyik dugattyúgyűrű elpattant. Szerencsére más nem sérült, de így a további munkát fel kellett függesztenem, mert egy új gyűrűkészlet beszerzése vált szükségessé. Sajnos gyűrűt magában csak kb. 2 hónapos várakozás után tudtam volna venni, így inkább rendeltem egy komplett dugattyúkészletet, amiből a gyűrűket fel tudtam használni.
Itt jól látszanak a csapágyon az ütésnyomok. Hát így kell az új csapágyat felrakni? Szerencsére nem sérültek meg az előző tulaj kontárkodása alatt.
Itt egy furcsa elszíneződés, amit nem tudom, mi okozhatott. Lehet, hogy összerakáskor itt hevítették a csapágyat.
Még több ütés és karcolásnyom.
Találtam némi fémreszeléket a blokkban, főleg az olajszivattyú környékén. Valószínű, hogy akkor kerültek ide, mikor "síkolták" az 50-es hengerfejet a 70-es hengerhez, és belevert a hengerfejbe a dugó. Szerintem akkor gyűrűtörés is volt, és annak a nyomait látni itt.
Ugyan az közelebbről.
És más szögekből.
A hajtóműnél is volt olajszivárgás az olajszinellenőrző csavarnál. Valamelyik állat kihagyta a tömítőgyűrűt, jól megtépte a csavart, és megszakította a menetet a házban.
Itt még lesz takarítanivaló.
Innen hiányzott a gumicső, és mivel ezt nem tudtam pótolni, fából egy kis "dugót" faragtam ide, amit fekete festékkel lefújtam, hogy ne legyen feltűnő, és már védve is volt a hajtómű a bejutó por ellen.
A hajtóműben az olaj elég furcsa volt, de a fogaskerekek jó állapotban vannak.
A csapágyak is szépen forognak.
Első takarítás után.
A másik fél. Már csak a pasztamaradványokat kell eltüntetni.
Bent van az új szimmering.
Egy összeszerelési próba, hogy minden a helyén legyen.
A maradék paszta lekaparása után új tömítést vágtam, megkapta a tömítőpasztát, és már mehettek is be a fogaskerekek. Még összerakás előtt a megszakított menetet úgy javítottam, hogy elvittem egy ebmerhez, aki tud alut hegeszteni. Kifúrta negyobbra a lyukat, behegesztette és miután hazavittem, fúrtam bele új menetet. Ez után simán be tudtam tekerni az új csavart.
Ha már szét van szedve minden, és így jól hozzáférhető, mindent jó alaposan megtakarítottam.
Még az önindító is szép rézszínű volt valamikor. Egy-két helyen mostmár ez is látszik.
A tekercseket is megszabadítottam a vékony olajrétegtől és a rárakódott portól.
A jeladó is csilli-villi.
Miután minden szép tiszta lett, kicseréltem a blokkban is a szimmeringeket, felkentem a pasztát, és elkezdtem összeszerelni a blokkot. Képek azért nem készültek, mert nem akartam, hogy a paszta megszáradjon, amíg fotózok, így inkább gyorsan raktam össze mindent.
A szívócsonk és a membrán közé is raktam pasztát, ahogy a gyár is előírja.
És így került a helyére a szívócsonk. Azért szemmel láthatóan tisztábbak az alkatrészek...
A helyére került a tekercs is.
Ha már így szét volt szedve, felújítottam a berúgót is. Kompletten kicseréltem mindent a berúgókartól kezdve(ami amúgy is oda lett hegesztve, mert el vlolt rágódva a fogaskoszorú) a racsnin át mindenből újat kapott.
Az új és a régi alkatrész találkozása. A régi csak azért rozsdás, mert szétszedés után belepte a hó a már feleslegessé vált alkatrészeket.
Amíg a blokkot csináltam, megkapta a festést is a moci. Ez nem volt túl jó ötlet a tél közepén, mivel fűtött műhely hiányában a lakásban kellett festenem az idomokat. Kartonpapírral elkülönítettem egy részt, és ott dolgoztam, de télen irtó rossz megoldani azt a lákásban, hogy meleg is legyen, de közben jól szellőző helységben tudjam végezni a munkát.
Itt még az első matricatervezet látható, később párat leszedtrem, mert nem tetszett. Még hátra van a kerekek és az első teleszkópok festése, illetve a gumin a feliratok kihúzása.
Szerintem jól áll a Honda felirat a hátsó lámpán.
Helyzetjelzővel....
Fékkel...
A Taiwani karbifelújító készlet. Ez már bevált.
És következzen a végső állapot.
Nekem tetszik.
Összerakás után a blokk pöccre indult, szépen simán járt. Miuvel az összes tömítetlenségi probléma kijavításra került, így egy nagyon könnyen indítható, jó gázreakciókkal rendelkező moci lett belőle. Természetesen az új gyűrűk miatt egy új bejáratási időszakot kellett elkezdenem.
A berúgó rész felújítása után történt egy újabb hiba. A berúgódekliben a rugót és a racsnit tartó pöckök kitörtek a helyükről. Valószínű, hogy már volt rajtuk valamilyen hajszálrepedés, és mivel mindent kitakarítottam, nagyon könnyen járt a berúgókar, és így jó nagy erővel csapta vissza a rugó. Ez lehetett a törés oka. Ezt is megpróbálták visszahegeszteni, de nem sikerült, így egy lyukatr fúrtam a deklibe, és csavart raktam a pöckök helyére, amit az anyával való rögzítésen kívül hegesztéssel is megerősítettem. Et bevált.
Azóta csak a kínai kilóméterspirál adta meg magát(milyen meglepő, hogy még ebből sem érdemes kínait venni), de ezt én már nem cserélem ki, mert időközben eladósorba került a gép, én elköltöztem és így most nem is használom, költeni pedig nem akarok többet rá. Eleget bukok rajta így is.
Remélem tudtam valakinek segítséget nyújtani ezekkel a posztokkal a motorja felújításához.